Godziny otwarcia

Centrum Handlowe
Poniedziałek: 10:00 – 21:00
Wtorek: 10:00 – 21:00
Środa: 10:00 – 21:00
Czwartek: 10:00 – 21:00
Piątek: 10:00 – 21:00
Sobota: 10:00 – 21:00
Niedziela handlowa: 10:00 – 20:00
Hipermarket Carrefour

Pon-Sob: 06:00 – 22:00
Niedziela handlowa: 08:00 – 21:00

Jysk

Pon-Pt: 10:00 – 20:00
Sobota: 10:00 – 20:00
Niedziela handlowa: 10:00 – 18:00

Kon­takt

Centrum Handlowe Galeria Gniezno

ul. Pa­łuc­ka 2,
62 – 200 Gniezno
tel.: 61 428 62 49
fax: 61 428 26 59
e-mail: gniezno@apsysgroup.pl

  • pl

 

Przyjaźni osobom z niepełnosprawnościami

Galeria Gniezno dba o to, by osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich czuły się w galerii swobodnie i komfortowo. Posiadamy toalety przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami, a także wyznaczone miejsca parkingowe. Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami znajduje się w korytarzu przy salonie New Yorker.

W trosce o klientów z dysfunkcjami ruchowymi mamy na wyposażeniu wózek inwalidzki, który ułatwia poruszanie się po centrum w czasie zakupów. Wypożyczenie wózka jest bezpłatne. Aby z niego skorzystać należy zadzwonić pod nr telefonu: 61 428 26 08. Pracownik ochrony dostarczy wózek we wskazane miejsce.

Jak mogę pomóc osobie z niepełnosprawnościami w centrum handlowym? Pytania, na które warto znać odpowiedzi!

Materiał merytoryczny powstał we współpracy z Fundacją Zobacz Mnie. Autor opracowania: Emilia Iwanicka-Pałka.

1. Jeśli nie masz pewności, czy ktoś potrzebuje pomocy – zapytaj. To, że ktoś korzysta z wózka inwalidzkiego lub laski dla niewidomych, nie zawsze oznacza, że potrzebuje wsparcia w danym momencie.

2. Nie czuj się niezręcznie. Masz prawo nie wiedzieć, jak pomóc. Najważniejsze, że chcesz pomóc i że chcesz to zrobić z poszanowaniem godności osoby z niepełnosprawnością.

3. Jeśli nie wiesz, jak się zachować – zapytaj rozmówcę.

4. Bądź szczególnie taktowny i uważny, jeśli chodzi o nawiązanie kontaktu fizycznego. Zawsze warto wcześniej zapytać np.: czy mogę podać Pani/ Panu rękę?

1. Podejdź i przedstaw się:
Zbliż się spokojnie i zapytaj, czy dana osoba potrzebuje pomocy. Przedstaw się i wyjaśnij, że chcesz zaoferować wsparcie.

  • Na przykład: „Cześć, mam na imię… Wydaje mi się, że możesz potrzebować pomocy. Czy mogę coś zrobić?”

2. Pytaj, jak konkretnie możesz pomóc:

  • Zapytaj, jakiej pomocy potrzebuje osoba z niepełnosprawnością. Nie zakładaj automatycznie, co będzie dla niej najlepsze.
  • Na przykład: „Jak mogę ci pomóc? Co mogę dla ciebie zrobić?”

3. Zanim nawiążesz kontakt fizyczny, uprzedź o tym osobę niewidomą:

  • Jeśli ta osoba zgodzi się na pomoc fizyczną, zaoferuj swoje ramię, nie chwytaj jej za rękę. Możesz powiedzieć: „Czy chcesz, żebym podał/podała ci ramię?”
  • Pozwól osobie niewidomej chwycić twoje ramię powyżej łokcia – to da jej lepszą kontrolę i wyczucie kierunku.
  • Jeżeli osoba niewidoma korzysta z pomocy psa przewodnika, idź po przeciwnej stronie niż pies.

4. Informuj o otoczeniu:

  • Podczas poruszania się informuj o nadchodzących przeszkodach, zmianach w podłożu, schodach, drzwiach, itp. Informacja powinna być konkretna, nie wystarczy np. samo „uwaga”.
  • Na przykład: „Za kilka kroków będziemy mieli schody w dół” lub „Po lewej stronie jest szeroka alejka”.
  • Jeżeli wskazujesz osobie niewidomej drogę, podaj jej konkretne wskazówki, które nie będą wymagały orientacji wzrokowej. Zamiast powiedzieć „skręć w prawo przy półce z farbami” powiedz „idź prosto do końca alejki, a potem skręć w prawo”.

5. Zapytaj o miejsce docelowe:

  • Dowiedz się, dokąd dana osoba chce się udać i staraj się doprowadzić ją bezpośrednio do celu.
  • Jeśli nie znasz drogi, możesz zaproponować skorzystanie z pomoc personelu centrum handlowego.

6. Skontaktuj się z personelem:

  • Jeśli nie jesteś pewny, jak najlepiej pomóc, zwróć się do biura ochrony i poinformuj o sytuacji. Pracownicy centrum handlowego mogą mieć specjalne procedury lub narzędzia do pomocy osobom niewidomym.

7. Bądź cierpliwy i uprzejmy:

  • Pamiętaj, że każda osoba niewidoma ma swoje preferencje, co do otrzymywanej pomocy. Bądź cierpliwy i uprzejmy w komunikacji.
  • Utrzymuj spokojny i przyjazny ton głosu oraz dawaj rozmówcy czas na odpowiedzi i decyzje.

8. Pożegnanie:

  • Kiedy dotrzecie do celu, poinformuj, że jesteście na miejscu i zapytaj, czy twój rozmówca potrzebuje innej formy wsparcia.
  • Na przykład: „Jesteśmy na miejscu. Czy potrzebujesz jeszcze czegoś, zanim odejdę?”

9. O tym także warto pamiętać:

  • Nie dotykaj laski ani psa osoby niewidomej. Pies jest w pracy i nie może
    się rozpraszać np. głaskaniem. Natomiast laska to część przestrzeni osobistej.
  • Jeśli osoba niewidoma położy gdzieś laskę, nie przekładaj jej. Jeśli musisz ją przełożyć (np. ze względów bezpieczeństwa), koniecznie powiedz o tym.

Pamiętaj, że czytanie z ruchu warg jest dla osób niesłyszących bardzo trudne, jeśli ich pierwszym językiem jest język migowy.

Osoby niedosłyszące porozumiewają się jednak w języku polskim. Wspomagają się aparatami słuchowymi i/lub patrzą na usta rozmówcy. Aby dowiedzieć się, czy dana osoba chce porozumiewać się tylko w języku migowym, czy też może za pomocą gestów, pisząc czy mówiąc, obserwuj jakie daje ci sygnały. Jeżeli nie rozumiesz, co mówi osoba niesłysząca lub niedosłysząca, poinformuj ją o tym np. pisząc na kartce lub przy użyciu telefonu komórkowego.

1. Zwróć uwagę na siebie:

  • Delikatnie przyciągnij uwagę danej osoby, machając ręką lub lekko dotykając jej ramienia (jeśli jest to odpowiednie i nie przestraszysz jej lub nie wprawi w zakłopotanie).

2. Nawiąż kontakt wzrokowy:

  • Utrzymuj kontakt wzrokowy, aby pokazać, że jesteś gotów pomóc i jesteś zaangażowany w komunikację.

3. Używaj gestów i mimiki:

  • Wykorzystaj proste gesty i mimikę, aby wyrazić swoje zamiary. Możesz wskazać na siebie, uśmiechnąć się, a następnie gestem pokazać pytanie.

4. Pisz na kartce lub w telefonie:

  • Wyciągnij kartkę papieru i długopis lub użyj telefonu, aby napisać prostą wiadomość, np. „Czy potrzebujesz pomocy?”.
  • Możesz także używać aplikacji do notatek lub aplikacji tłumaczących tekst na język migowy.

5. Komunikuj się za pomocą prostych zdań:

  • Pisząc, używaj prostych, zrozumiałych zdań. Unikaj skomplikowanych wyrażeń, mów wyraźnie i powoli. Pamiętaj, że np. żucie gumy lub palenie papierosa mogą utrudnić osobom niedosłyszącym czytanie z ruchu twoich warg.
  • Jeżeli osoba niesłysząca lub niedosłysząca nie zrozumie któregoś zdania, nie powtarzaj go, a raczej ujmij to, co chcesz powiedzieć, inaczej. Na przykład: „Jakiego miejsca szukasz?” – „Dokąd chcesz iść?”.
  • Mów z twarzą zwróconą w kierunku rozmówcy. Jeśli stoisz np. przy oknie, mocne światło może spowodować, że twoja twarz będzie niewyraźna, co uniemożliwi osobie niedosłyszącej czytanie z ruchu warg.

6. Korzystaj z piktogramów i map:

  • Jeśli w centrum handlowym są dostępne mapy, piktogramy lub informacje wizualne, wykorzystaj je do wskazania kierunku lub lokalizacji.

7. W razie potrzeby zaprowadź do punktu informacyjnego:

  • Jeśli nie jesteś pewny, jak najlepiej pomóc, zaprowadź osobę potrzebującą wsparcia do punktu informacyjnego lub do miejsca, gdzie jest dostępny personel przeszkolony do pomocy osobom niesłyszącym.
  • Nie podejmuj decyzji za osobę niesłyszącą. Jeśli nie masz pewności, że chce ona być poprowadzona w inne miejsce, postaraj się wezwać pomoc do niej.

8. Bądź cierpliwy i uprzejmy:

  • Bądź cierpliwy, dawaj czas na odpowiedzi i nie okazuj zniecierpliwienia.
  • Nie podnoś głosu. Jeśli osoba niedosłysząca używa aparatu słuchowego, prawdopodobnie jest on dostosowany do normalnej głośności mówienia.
  • Utrzymuj pozytywną i przyjazną postawę przez cały czas spotkania.

9. Zakończenie pomocy:

  • Kiedy już pomożesz, upewnij się, że osoba niesłysząca lub niedosłysząca wie, gdzie się znajduje i że nie potrzebuje dalszej pomocy.
  • Możesz napisać: „Czy potrzebujesz jeszcze czegoś?” lub „Czy teraz wszystko w porządku?”.

Zawsze pamiętaj, że nie należy pchać, ani dotykać czyjegoś wózka bez pozwolenia, gdyż stanowi on część przestrzeni osobistej tej osoby. Najlepiej jest po prostu zapytać osobę z niepełnosprawnością, jak możesz jej pomóc.

Oto co powinieneś zrobić:

1. Podejdź i zaoferuj pomoc:

  • Podejdź i zapytaj, czy możesz pomóc. Zwróć się do osoby z niepełnosprawnością bezpośrednio, aby nie czuła się ignorowana.
  • Na przykład: „Cześć/Dzień dobry, widzę, że próbujesz sięgnąć wysoko. Czy mogę pomóc?”
  • Rozmawiając z osobą korzystającą z wózka przykucnij lub przyklęknij na jej poziomie. Jeżeli nie jest to możliwe, stań w niewielkiej odległości, żeby łatwiej było wam nawiązać kontakt wzrokowy.

2. Słuchaj i postępuj zgodnie z instrukcjami:

  • Jeśli osoba z niepełnosprawnością zgodzi się na pomoc, upewnij się, że rozumiesz jej potrzeby.
  • Na przykład: „Który produkt dokładnie chciałbyś/chciałabyś, żebym podał/podała?”

3. Podaj produkt:

  • Sięgnij po wskazany produkt i delikatnie podaj go, upewniając się, że twój rozmówca może go bezpiecznie odebrać.

4. Zapytaj, czy potrzebna jest dodatkowa pomoc:

  • Po podaniu produktu zapytaj, czy twój rozmówca potrzebuje jeszcze czegoś innego.
  • Na przykład: „Czy mogę ci pomóc z czymś jeszcze?”

5. Szanuj przestrzeń i komfort osoby z niepełnosprawnością:

  • Zachowaj szacunek dla przestrzeni osobistej i komfortu drugiej osoby. Unikaj nadmiernej pomocy, jeśli nie jest ona potrzebna. Nie naruszaj też przestrzeni osobistej i nie dotykaj osoby z niepełnosprawnością, jeśli nie jest to niezbędne i jeśli ona nie wyraża na to zgody.

6. Informuj o innych możliwościach pomocy:

  • Jeśli widzisz, że dana osoba może potrzebować dalszej pomocy w sklepie, poinformuj personel sklepu o obecności klienta ze specjalnymi potrzebami.

7. Zakończ pomoc z życzliwością:

  • Po udzieleniu pomocy, zakończ rozmowę uprzejmie i życzliwie.

Przez te kroki możesz zapewnić, że osoba korzystająca z wózka inwalidzkiego otrzyma potrzebną pomoc w przyjazny i szanujący ją sposób.

Pomoc osobie w spektrum autyzmu, która ma trudności z radzeniem sobie z nadmiarem bodźców w centrum handlowym, wymaga delikatnego i zrozumiałego podejścia. Oto kroki, które możesz podjąć, aby jej pomóc:

1. Zachowaj spokój:

  • Sam bądź spokojny i opanowany. Twoje zachowanie może pomóc uspokoić osobę, która jest w stresującej sytuacji.

2. Nawiąż delikatny kontakt:

  • Podejdź powoli i ostrożnie. Zapytaj, czy napotkana osoba potrzebuje pomocy, ale unikaj nadmiernego kontaktu wzrokowego, który może być dla niej stresujący.
  • Na przykład: „Cześć, widzę, że możesz być zdenerwowany/zdenerwowana. Czy mogę ci jakoś pomóc?”

3. Minimalizuj bodźce:

  • Jeśli to możliwe, spróbuj przeprowadzić rozmówcę ze specjalnymi potrzebami w mniej zatłoczone i cichsze miejsce. Może to być kącik, ławka lub specjalne pomieszczenie do odpoczynku, jeśli takie istnieje w centrum handlowym.

4. Używaj prostego języka:

  • Komunikuj się jasno i zwięźle. Używaj prostych słów i krótkich zdań. Unikaj przenośni, ironii, metafor czy powiedzeń.
  • Na przykład: „Chodźmy w ciche miejsce” lub „Czy chcesz usiąść?”

5. Oferuj wsparcie sensoryczne:

  • Jeśli napotkana osoba ma przy sobie akcesoria sensoryczne (np. słuchawki wygłuszające, zabawki sensoryczne), zapytaj, czy ich potrzebuje.
  • Na przykład: „Czy masz swoje słuchawki?” lub „Czy potrzebujesz swojej zabawki sensorycznej?”
  • Jeśli dana osoba nie ma takich słuchawek, zwróć się do Biura Ochrony Centrum – w Galeria Gniezno takie słuchawki zostaną Ci udostępnione po wypełnieniu formularza.

6. Szanuj przestrzeń osobistą:

  • Daj napotkanej osobie wystarczająco dużo przestrzeni. Unikaj dotykania, chyba że jest to absolutnie konieczne i twój rozmówca wyraźnie tego potrzebuje.

7. Komunikuj się z opiekunem (jeśli jest obecny):

  • Jeśli dana osoba jest z opiekunem lub członkiem rodziny, skontaktuj się z nim, aby uzyskać dodatkowe wskazówki dotyczące najlepszych sposobów pomocy.

8. Zaoferuj wodę i czas na uspokojenie:

  • Zapytaj, czy osoba potrzebuje wody lub chce usiąść na chwilę, aby się uspokoić.
  • Na przykład: „Czy chciałbyś/chciałabyś napić się wody?” lub „Możemy usiąść tutaj na chwilę.”

9. Znajdź wsparcie profesjonalne:

  • Jeśli sytuacja nie poprawia się, skontaktuj się z personelem biura ochrony centrum handlowego, który jest przeszkolony w zakresie radzenia sobie z takimi sytuacjami lub wezwij pomoc medyczną, jeśli to konieczne.

10. Pozostań dostępny, ale nie narzucaj się:

  • Pozostań w pobliżu, jeśli dana osoba może potrzebować dalszej pomocy, ale nie narzucaj się. Daj jej czas i przestrzeń na uspokojenie.
    Poprzez stosowanie tych kroków, możesz skutecznie pomóc osobie w spektrum autyzmu w trudnej sytuacji, zapewniając jej wsparcie i komfort w centrum handlowym.

Chcesz więcej?

Każdy dzień to nowe promocje!
Odwiedź nasze sklepy i korzystaj z niskich cen.

PROMOCJE

Bądź na bieżąco!

Będziemy informować Cię o najnowszych wydarzeniach i promocjach.

Administratorem danych osobowych jest Ezraya Investments sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (kod pocztowy: 03-802), przy ul. Skaryszewskiej 7 (zwana dalej Spółką). Dane osobowe w zakresie podanym w korespondencji będą przetwarzane przez Spółkę w celu udzielenia odpowiedzi, zgodnie z wyrażoną zgodą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Dane osobowe mogą być ujawnione pracownikom lub współpracownikom Spółki, jak też podmiotom udzielającym wsparcia Spółce na zasadzie zleconych usług i zgodnie z zawartymi umowami powierzenia, jak też udostępnione podmiotom, o których mowa w klauzuli zgody. Dane osobowe przetwarzane w ww. celu będą przechowywane do czasu wycofania zgody lub momentu przedawnienia roszczeń z tytułu zawartej umowy. Każda osoba posiada prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych lub do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody (np. w ten sam sposób, w jaki została wyrażona) w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych przed jej odwołaniem. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie jej danych osobowych narusza przepisy RODO. Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

Podając adres e-mail wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Ezraya Investments sp. z o.o. w celu marketingowym, realizowanym poprzez wysyłanie informacji handlowych dotyczących działalności Centrum Handlowego Galeria Gniezno drogą elektroniczną na podany adres e-mail.
Podając numer telefonu wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Ezraya Investments sp. z o.o. w celu marketingowym, realizowanym poprzez wysyłanie informacji handlowych dotyczących działalności Centrum Handlowego Galeria Gniezno w postaci SMS na końcowe urządzenie telekomunikacyjne – telefon komórkowy, którego nr podano powyżej.

Chcesz się wypisać z newslettera?